fbpx
Lifestyle

Najważniejsze wskazówki dotyczące zdrowego snu

(fot. Pixabay.com)
Najważniejsze wskazówki dotyczące zdrowego snu
REAKCJE

Jeśli Ty także miewasz problemy ze snem, to najważniejszym zagadnieniem jest zmienić nawyki na bardziej zdrowe tak, by wyregulować swój dobowy zegar. Na przykład jeśli masz w zwyczaju grać późnymi godzinami w dynamiczne gry wideo lub gry slotowe wykorzystując oferowany przez Twoje wybrane kasyno bonus Betamo 50 darmowych spinów na wybrane tytuły, to powinieneś zastanowić się nad zmianą tego zwyczaju lub po prostu godzin gry. Ale to naturalnie nie wszystkie przydatne zalecenia i wskazówki! Dziś zaprezentujemy Ci ich o wiele więcej – z pewnością zastosowanie ich w praktyce pozwoli Ci wreszcie dobrze się wyspać.

Jak poprawić jakość swojego snu?

Skoro wstęp mamy za sobą, to pora teraz przejść do konkretów, czyli zaprezentować Ci najważniejsze wskazówki pozwalające Ci zapewnić sobie znacznie lepszy sen, niż do tej pory. W końcu niedobór odpowiednich ilości powoduje różne reakcje fizyczne, psychiczne i emocjonalne, które w znacznym stopniu wpływają na jakość życia. Oto nasze propozycje:

Ostatni posiłek przed snem

Zadbaj oto, aby kolacja, którą spożywasz wieczorem, nie była zbyt ciężkostrawna. Ale nie może być także zbyt uboga! Wynika to z tego, że zarówno zbyt obfity posiłek, jak i głód mogą znacząco utrudnić nam zasypianie, a także zakłócić przebieg snu w nocy. Ponadto pamiętaj o tym, aby ostatni posiłek zjeść nie później, niż na dwie godziny przed udaniem się na spoczynek.

Z czego powinna składać się optymalna, lekka kolacja do zjedzenia przed snem? Oto zalecane składniki:

  • Świeże warzywa i owoce.
  • Produkty pełnoziarniste (ale pamiętaj o tym, by jeść ich małe porcje).
  • Chude mięso, na przykład drobiowe.

Unikaj steków, wieprzowiny, hamburgerów (ogólnie fast foodów) i wszelkiego rodzaju obfitych, tłustych i ciężkostrawnych posiłków. Nie dość, że będą one stanowić spore obciążenie dla Twojego układu pokarmowego celem ich strawienia (co naturalnie utrudnia sen), to jeszcze mogą wywołać liczne dolegliwości trawienne, jak choćby uciążliwą zgagę lub refluks.

Tak, lekkie posiłki to pierwszy klucz na drodze do sukcesu, jakim jest zdrowy i dobry sen.

Spacer przed snem

Jeśli masz taką możliwość, to niedługo przez planowanym udaniem się na nocny spoczynek, wyjdź na dwór, na świeże powietrze i zafunduj sobie choćby krótki spacer. Nie chodzi o to, aby pokonywać wiele kilometrów lub wykonywać intensywne ćwiczenia fizyczne (te akurat w tym wypadku nie są wskazane), ale po prostu przejść się po okolicy przez 10 – 15 minut. To w zupełności wystarczy, by zrelaksować umysł i natlenić nieco lepiej mózg. W efekcie szybciej zaśniesz i lepiej się wyśpisz. To się może wydawać z pozoru zupełnie nieistotnym aspektem, ale specjaliści są zgodni – to niezwykle skuteczna metoda.

Joga

Jedną ze znakomitych metod ułatwiania sobie zasypiania i poprawy jakości snu jest joga. Co ważne – nie musisz tak naprawdę stać się zaawansowanym joginem, ani nie musisz zagłębiać się w skomplikowane podręczniki, czy też opanowywać niemożliwych do przyjęcia pozycji. Joga pełni przede wszystkim rolę aktywności obniżającej poziom stresu i regulującej poziom oddychania.

Jedyne co potrzebujesz, to mata do ćwiczeń lub po prostu miękki dywan. Oprócz tego odrobina ciszy i spokoju – ale w przeciętnym domu na godzinę przed udaniem się na nocny wypoczynek zapewne z łatwością coś takiego znajdziesz.

Do rozpoczęcia praktykowania jogi wystarczy poznanie kilku podstawowych pozycji, z których możesz wybrać najbardziej Ci pasujące. Wcale nie jest powiedziane, że musisz wykonać wszystkie – spokojnie możesz zrezygnować z tych, których na przykład nie będziesz mógł przyjąć z racji problemów ze zdrowiem (choćby bólami krzyża lub pleców), albo w których nie będziesz czuć się komfortowo.

Podstawą jogi jest bowiem oddychanie i połączenie się z samym sobą. To źródło relaksu, łagodzące stres i niepokój. Wystarczy codziennie poświęcić na jogę kilkanaście minut tuż przed pójściem do łóżka. Efekty dostrzeżesz już po kilku dniach!

Napary odstresowujące

Bardzo dobrym pomysłem na poprawę jakości snu jest wypicie jakiegoś naparu o właściwościach uspokajających przed pójściem spać. Oczywiście możesz tutaj także wybrać te, które Ci najbardziej smakują, nie musisz koniecznie pić tych, które powodują u Ciebie grymas obrzydzenia. Co więcej – nawet dobra, czarna herbata z cytryną ułatwia zasypianie! A jakie zioła najlepiej nadają się na napary przed zaśnięciem? Oto kilka z nich:

  • Rumianek
  • Melisa
  • Waleriana
  • Kwiat lipy
  • Męczennica (passiflora
  • Lawenda
  • Rozmaryn
  • Mięta pieprzowa
  • Różnego rodzaju mieszanki ziołowe, na przykład te na trawienie – one także mają dobre właściwości jeśli chodzi o poprawianie jakości snu.

W przypadku naparów ich zasada działania jest taka sama, jak w przypadku jogi lub spacerów. Chodzi po prostu o wyciszenie stanów podenerwowania, lęku, stresu i niepokoju. Wtedy po prostu łatwiej Ci będzie zasnąć.

Relaksująca muzyka

Na godzinę przed snem możesz zafundować sobie odsłuchanie jakiejś łagodnej, relaksującej muzyki. Mogą być to nagrania dzieł klasycznych kompozytorów, specjalnie dobrana muzyka relaksacyjna, albo nowoczesne utwory o spokojnej dynamice. Chodzi po prostu o to, by się zrelaksować i wyciszyć.

Długi, gorący prysznic

Świetnym rozwiązaniem jest długi, relaksujący prysznic przed snem. Po jego zakończeniu jak najszybciej wskocz pod kołdrę i przygotuj się do snu. Ta metoda działa w naprawdę wielu przypadkach! Jednak pamiętaj o tym, że gorący prysznic jest niewskazany przy niektórych schorzeniach. Jeśli więc Twój stan zdrowia stanowi przeciwwskazanie dla tej metody, to po prostu omiń tę konkretną wskazówkę.

Zadbaj o spokój w swojej sypialni

Przygotuj sobie swoją sypialnię. Upewnij się, że panuje w niej cisza i że nie słychać żadnych odgłosów z zewnątrz. Czy to głośnej muzyki lub telewizora z pokoju obok, czy też odgłosów z ulicy, czy choćby buczących i szumiących urządzeń elektronicznych (komputer, dekoder telewizyjny, zasilacz laptopa itp.). Przewietrz pokój przed snem, żeby panował w nim przyjemny chłód.

Nie korzystaj z urządzeń elektronicznych przed snem

Przestać korzystać z laptopa, telewizora i telefonu komórkowego na co najmniej godzinę przed snem. Płynące z ekranu niebieskie światło działa pobudzająco na mózg, co w efekcie utrudnia zasypianie.

 

Więcej w dziale Lifestyle

pexels-anastasia-shuraeva-5495066

Koszty użytkowania odżelaziacza wody – czy to jest drogie?

Redakcja ChilliTorun.pl31 maja 2021
05 - berendsen - urządzenia toaletowe ZEWN

Toalety w obiektach publicznych. Jak zapewnić swoim gościom higieniczne warunki?

Redakcja ChilliTorun.pl19 maja 2021
10. murrano - Prezent na Dzień Matki

Oryginalne inspiracje prezentowe: kupujemy prezent na Dzień Matki

Redakcja ChilliTorun.pl19 maja 2021
08 - westwatches - zegarki Bulova

Jak dobrać zegarek klasyczny do garnituru? Poznaj powszechnie obowiązujące zasady

Redakcja ChilliTorun.pl19 maja 2021
courier-1214227_1280

Robot przyniesie paczkę w zastępstwie kuriera

Redakcja ChilliTorun.pl7 maja 2021
kremowy-pawilon-do-ogrodu-ibiza-3-x-4-m-z-zaslonami-i-moskitiera

Pawilony ogrodowe kontra altany – sprawdzamy co wybrać

Redakcja ChilliTorun.pl29 kwietnia 2021
maszyny

Popularne gry kasynowe dla początkujących

Redakcja ChilliTorun.pl11 marca 2021
photo-1495197359483-d092478c170a

Jak zadbać o wysoki komfort snu?

Redakcja ChilliTorun.pl10 marca 2021
b5

Must have każdej kobiety – koszule damskie.

Redakcja ChilliTorun.pl8 marca 2021