Wielki wysiłek, jakiego wymagała uczciwa praca włożona w przygotowanie jakiegokolwiek produktu, może pójść na marne, jeśli źle go zapakujemy. Niestety, prawa, jakimi rządzi się marketing są bezwzględne. Opakowanie to jedno z ważniejszych zadań, jakie wiąże się z promocją wielu wyrobów. Choć być może życzylibyśmy sobie etykiet prostych, czytelnych i przejrzystych, to w praktyce liczy się cały szereg innych czynników, których sami możemy nie być świadomi, wybierając ze sklepowej półki taki czy inny artykuł
Sprzedawca w sklepie niemal przestał się liczyć. To dużo zmieniło
W wielu miejscach nim się obejrzeliśmy, z naszych osiedli poznikały małe, prywatne sklepiki, wyparte przez sklepy wielkopowierzchniowe. Można by się tu dłużej rozwodzić nad skutkami tego z punktu widzenia całej gospodarki (zwłaszcza, że udział polskiego kapitału jest tutaj rozczarowujący), ale w tym momencie interesuje nas co innego. Sprzedawca odgrywał w takich sklepach zupełnie inną rolę, niż kasjer w dyskoncie czy markecie. Jego udział w wyborze takiego, czy innego artykułu przez klienta, któremu mógł radzić, proponować i sugerować, mógł być bardzo duży. Dziś większość konsumentów sięgających po potrzebne im na co dzień produkty robi to zupełnie samemu. Czym się kierują? Silna konkurencja w każdej branży doprowadza do tego, że ceny poszczególnych towarów zbliżonej jakości są wyrównane i bardzo trudno zaproponować jeszcze niższą. Każdy z nas sądzi, że dokonuje zakupów w sposób racjonalny – niewykluczone, że nawet dość dużo osób rzeczywiście to potrafi. Nie zmienia to jednak faktu, że, jak dowodzą różne badania, ogromna część towarów wybierana jest w sposób impulsywny – trzeba więc przede wszystkim przykuć uwagę. Wydaje się, że producenci tych dostarczanych w opakowaniach, w których do nanoszenia jakiejkolwiek treści służy tylko etykieta, mają szczególnie trudne zadanie. W dodatku pamiętać trzeba, że podobnie jak w przypadku ceny, tak i tu trwa nieustanny wyścig.
Proces projektowania wymaga wysokich kwalifikacji
Tak jak w przypadku każdego innego opakowania, fachowe projektowanie etykiet musi wychodzić naprzeciw szeregowi różnych potrzeb. Nie wystarczy, że pozwoli ona zauważyć produkt – musi on jeszcze zostać szybko i poprawnie zidentyfikowany. Oznacza to, że z jednej strony powinny zaskakiwać, z drugiej dostarczać spodziewanych skojarzeń. To jasne – inaczej więc będzie wyglądała etykieta puszki z kukurydzą, a inaczej z groszkiem. Nie bez znaczenia jest także rozpoznawalność całej marki, budowana m. in. spójnością projektów przeznaczonych do najróżniejszych wyrobów.
Projektując etykietę, trzeba ją więc z jednej strony podporządkować oczekiwaniom klienta, z drugiej zapewnić jej unikalność – a to tylko jedno z zadań, jakie stoją przed zajmującymi się tym wyspecjalizowanymi grafikami, np. tymi z firmy Zaplecze Graficzne. Tylko obszerna wiedza i doświadczenie z zakresu marketingu pozwolą im sprostać. Nie ważne, że to my znamy swój produkt najlepiej – dotarcie z nim do odbiorcy to zadanie dużo bardziej złożone, niż może nam się wydawać. Tym bardziej, jeśli zrealizować je musimy przy pomocy tak, wydawałoby się, banalnego środka, jak etykieta. Ale i tu praca specjalistów potrafi zadziwić.
Facebook
Twitter
Instagram
RSS