fbpx
Custom Text
Miasto

Telefoniczna rejestracja do lekarza – czy to jeszcze wykonalne? Sprawdzamy!

(fot. Pixabay)
Telefoniczna rejestracja do lekarza – czy to jeszcze wykonalne? Sprawdzamy!
Mateusz Bąk
REAKCJE

Nie jesteśmy w stanie udać się do przychodni po to, by tylko umówić się na wizytę, albo po prostu chcemy uniknąć kolejek. Wybieramy zatem telefoniczną rejestrację. Niestety ta graniczy czasem z cudem

Każda placówka medyczna ma obowiązek prowadzić taką formę rejestracji. Rozwiązanie wydaje się proste i wygodne. Przynajmniej z punktu widzenia chorych. Pracownikom z trudem przychodzi jednak porozmawiać ze wszystkimi pacjentami.

Dzwoniłam kilka razy, rano i po południu – skarży się pani Magda. – Albo nikt nie odbierał, albo było zajęte. Nie pierwszy raz miałam taką sytuację, a pilnie potrzebowałam zapisać się na wizytę. Źle się czułam, a do przychodni mam kawałek drogi. Starałam się wówczas ograniczyć wyjścia z domu, zwłaszcza gdy panuje taka pogoda.

Problem dotyczy nie tylko przychodni podstawowej opieki zdrowotnej, ale także tych specjalistycznych. Szczególnie trudno jest się połączyć ranem.

Czasem możliwa, czasem utrudniona, czasem w ogóle telefonu nie odbierają – dodaje pan Krzysztof. – Przykład z życia wzięty – próba rejestracji u stomatologa w przychodni wojskowej albo wezwanie lekarza do bardzo chorego starszego człowieka. Problem argumentowany przez przychodnie ograniczeniami nakładanymi przez NFZ, a dla pacjentów to przecież bardzo ważna kwestia.

Czy rzeczywiście tak trudno umówić się na wizytę drogą telefoniczną? Wybieramy 10 przypadkowych toruńskich przychodni. Dzwonimy (incognito) w piątek w okolicach godziny 14:00. Trzy nam to umożliwiły. Z innymi trzema mimo kilku prób nie udało się połączyć. Oto dokładne wyniki badania:

• Miejska Przychodnia Specjalistyczna przy Uniwersyteckiej – Nie odpowiada
• Przychodnia Fredry NZOZ – Nie odpowiada
• Przychodnia „Na Skarpie” – Tylko osobista
• Przychodnia Citomed przy Tuwima – Możliwa na wtorek
• Przychodnia Tormed przy Świętopełka – Tylko osobista (w godzinach popołudniowych tylko dla osób pracujących)
• Centrum Medyczne “OLK-MED” przy placu 18 Stycznia  – Nie odpowiada
• Podgórz. Przychodnia NZOZ przy Poznańskiej  – Tylko osobista
• NZOZ Przychodnia Lekarska WRZOSY przy Chełmińskiej  – Tylko osobista
• Przychodnia Rodzinna Na Ugorach – Możliwa na poniedziałek
• Citomed na Lubickiej – Możliwa na wtorek

Nie twierdzimy, że osobista rejestracja wiąże się z długimi kolejkami, a nawet wizytami umówionymi na inny dzień. Przekonywały o tym choćby panie z przychodni na Wrzosach i Podgórzu. Pacjent bez wielkiego oczekiwania zostanie przydzielony danemu lekarzowi.

Z naszego rozeznania wiemy, że dyrektorzy przychodni stosują różne rozwiązania dla ulepszenia komunikacji tą drogą np. tworząc centrale telefoniczne lub zlecając firmie tzw. call center rejestrowanie pacjentów na wizyty, czy tworzą portale internetowe, na których pacjent również może dokonać rejestracji na wizytę, by odciążyć linie telefoniczne – informuje Hanna Krzyżanowska, kierownik Sekcji ds. Skarg i Wniosków K-POM NFZ w Bydgoszczy. – Pacjenci zgłaszają swoje zastrzeżenia do funkcjonowania przychodni, także te dotyczące kwestii dodzwonienia się w celu zarejestrowania na wizyty – także i „ci toruńscy” jak to Pan określił, ale nie odnotowaliśmy wzmożonej liczby skarg w tym zakresie.

Okazuje się, że pacjenci nie skarżą się NFZ W przypadku trudności z telefoniczną rejestracją zachowują zatem cierpliwość, bądź decydują się odwiedzić wybraną przychodnie.

– W Narodowym Funduszu Zdrowia rozpatrywane są skargi dotyczące wyłącznie naruszenia praw Świadczeniobiorców w zakresie udzielania świadczeń opieki zdrowotnej przez Świadczeniodawców, z którymi Narodowy Fundusz Zdrowia zawarł umowę o ich udzielanie z wyłączeniem tych, które dotyczą między innymi organizacji udzielania świadczeń opieki zdrowotnej*, co nie znaczy, że NFZ nie kontroluje, czy nie wymaga by świadczeniodawcy przestrzegali obowiązujących przepisów prawa** i zapisów w zawartych umowach na udzielanie świadczeń medycznych finansowanych ze środków publicznych – wyjaśnia Hanna Krzyżanowska.


* w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. 2016 poz. 1638 t. j.) a w szczególności art. 23 ww. ustawy

** rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (t. j. 2016 poz. 1146)

Miasto
Mateusz Bąk
@bak_mateusz

Redaktor działu sport, news i kultura. Ukryty w cieniu potrafi nadzwyczaj niespodziewanie zaatakować i przedstawia najszybszy tekst w mieście. Zajmuje się głównie koszykówką i siatkówką, nie stroni również od wnikliwych reportaży i historycznych ciekawostek

Więcej w dziale Miasto

51041731_2176908732365925_1989214970725793792_o

Pogrzeb Pawła Adamowicza będzie transmitowany w Dworze Artusa

Mateusz Bąk18 stycznia 2019
skladanie_kwiatow10

Rocznica powrotu Torunia do wolnej Polski!

Julia Kijewska18 stycznia 2019
pug-801826_960_720

Akcja “Ogrzej psiaka” nadal trwa!

Aleksandra Pladzyk17 stycznia 2019
torun_zaloba_adam_zakrzewski

Toruń również w żałobie

Mateusz Bąk16 stycznia 2019
received_696937520707666

W urzędzie miasta wystawiono księgę kondolencyjną

Mateusz Bąk16 stycznia 2019
language-school-834138_960_720

Toruń przeciwko mowie nienawiści. W szkołach będą specjalne zajęcia!

Mateusz Bąk16 stycznia 2019
20180918_krew

Comiesięczny pobór krwi przed Urzędem Marszałkowskim!

Aleksandra Pladzyk15 stycznia 2019
prezydent_brefing

Przetarg na prowadzenie schroniska unieważniony!

Mateusz Bąk15 stycznia 2019
Centrum_Kulturalno-Kongresowe_Jordanki_w_Toruniu22

Noworoczny koncert w Jordankach odwołany

Mateusz Bąk14 stycznia 2019